شگفتی های تمدن ایران باستان
تاریخ ایرانیان
تاریخ و تمدن ایرانیان از گذشته تاکنون و زندگی نامه ی اشخاص مختلف

چشم مصنوعی

چندی پیش کشف اسکلت متعلق به یک زن در شهر سوخته ( واقع در استان سیستان و بلوچستان ایران)  همه را شگفت زده کرد. این زن 30 ساله که 5 هزار سال پیش زندگی می‌کرده ، صاحب قدیمی‌ترین چشم مصنوعی جهان بوده است.

برای تزئین این چشم مصنوعی از مفتول‌های طلا به قطر نصف موی سر انسان به جای مویرگ‌ها استفاده شده است.

به تازگی محققان ایرانی و ایتالیایی، چهره این زن را بازسازی کردند که در موزه ملی هنر شرقی در رم به نمایش درآمد.

 

پلانتاریوم در دوران ساسانیان

آسمان‌نما، فلک‌نما یا افلاک‌نما (planetarium)، تالار یا فضایی است به شکل نیم‌کره و گنبدی‌شکل که در آن به‌جهت آموزش و سرگرمی ستارگان، سیارات و دیگر پدیده‌های سماوی چون: خسوف، کسوف، شفق، فلق، حرکت سیارات، خوشه‌های ستاره‌ای، سحابی‌ها و ... نمایش داده می‌شود.

سابقه طراحی و ساخت پلنتاریوم یا همان آسمان‌نما به قرن هیجدهم میلادی باز می‌گردد اما با توجه به گفته مورخان درمورد دربار ساسانی به نظر می رسد چنین چیزی در آن دوران هم وجود داشته است . دستگاهی که باران مصنوعی تولید می کرده است و رعد و برق به راه می انداخته است . این ها همه دلایلی است برای وجود برق در ایران باستان .

 

هنرهای دستی

ایرانیان نخستین ملتی هستند که به صنعت نساجی (پارچه بافی) پی بردند و در صنعت نخستین فن رنگرزی ، صباغی رنگرزی پارچه ها ، سرامیک و لعاب و در فن بوجود آوردن رنگ های زیبا بر سفال و کاشی پیشگام و استاد و صادر کننده این صنایع و هنر به جهان بوده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:فناوری در ایران باستان,چشم مصنوعی,تاریخ ایران,شگفتی های ایران باستان,ایران, :: 16:42 :: توسط : امیرحسین

درباره وبلاگ
سلام به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم لحظات خوبی را در اینجا سپری کنید واستفاده ی کامل را ببرید برای بهتر شدن وبلاگ نظر فراموش نشه مدیر وبلاگ: امیرحسین
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ایرانیان و آدرس iranian.history.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








در اين وبلاگ
در كل اينترنت